Ulike CRM system – Les dette før du velger CRM programvare

Velge CRM system

CRM definisjon: Programvare som brukes for å håndtere interaksjon mellom firma/organisasjoner og nye/eksisterende kunder.

Det er mange CRM systemer på markedet i dag. Før du velger hvilket CRM program du skal ta i bruk, bør du lage en liste over dine behov, ønsker og budsjett. Du bør også vurdere hvilken ambisjon du har for aktiv bruk og kompetansen i din organisasjon.

Listen over mest populære CRM system:

  1. Salesforce CRM (avansert CRM)
  2. SAP
  3. Oracle CRM
  4. Microsoft Dynamics CRM / Dynamics 365 Sales

Disse fire CRM systemene hadde en markedsandel på ca 40%.

Andre gode, men mindre, CRM system på markedet i dag

  • Hubspot CRM (enkelt å bruke for små organisasjoner)
  • Superoffice CRM
  • Lime
  • Zoho CRM
  • Pipedrive CRM
  • Freshworks CRM
  • Less Annoying CRM (god for startup foretak)
  • Zendesk Sell
  • Freshsales (god for små organisasjoner med færre CRM krav)
  • Insightly CRM
  • Apptivio CRM
  • ActiveCampaign

Topp 10 mest fornøyde kunder bruker disse programmene:
HubSpot, ActiveCampaign, Monday.com, Less Annoying CRM og Pipeliner.

Deretter topp 10 til 20 mest fornøyde kunder bruker disse programmene:
Freshwork CRM, Salesforce, SharpSpring, Salesflare og Simply CRM.

I tillegg finnes det gratis og rimelige CRM systemer, men disse er ofte ganske enkle med få funksjoner:

  • WordPress CRM
  • Microsoft Excel CRM
  • Microsoft Outlook CRM (ikke Dynamics)

PCMAG har laget denne listen over beste CRM system i 2021:

  1. Zendesk Sell – Best hvis du allerede har Zendesk produkter
  2. HubSpot CRM – Enklest å bruke for mindre organisasjoner
  3. Zoho CRM Professional – Best hvis du allerede har Zoho produkter
  4. FreshSales CRM – Best for små organisasjoner med få krav til funksjoner
  5. Salesforce Sales Cloud Lightning Professional – Best for avansert CRM

 
 
Forslag til start på din arbeidsliste for valg av programvare:

Krav til CRM system

Hvilke funksjoner ønsker du at CRM systemet skal ha?

  • kunderegister
  • segmentering av kunder i målgrupper
  • kontakt med kunder
  • oppfølging av kunder og potensielle kunder
  • automatisering av markedsføring
  • mersalg til eksisterende kunder
  • statistikk til analyser

Les mer på Hva er CRM og dette kan du bruke CRM til. Enkelt forklart

Bruk av funksjonene i CRM programmet:

  • Kan du faktisk bruke og ta i bruk funksjonene eller betaler du for mange flere funksjoner enn du trenger eller du teknisk kan bruke?
  • Blir det satt av tid til å bruke programmet?
  • Kan noen i organisasjonen faktisk bruke programmet rent teknisk?

Hva koster CRM programmet?

Kostander i forbindelse med kjøp og bruk av CRM lisens:

  • Etableringskostand
  • Lisens pr. måned eller år
  • Lisens pr. bruker, eventuelt pr. mnd/år
  • Bindingstid

Hvis du bruker et CRM program i dag kan det ta en del tid å flytte data over til nytt system, evt. importere bare kunderegister.

Hva skal du eventuelt gjøre med all data/informasjonen hvis du avslutter lisensen?

Husk at GDPR lovgivning gjelder i hele Europa (EU & EØS).

Arbeidsoppgaver for Salesforce CRM Arkitekt (Tech Lead)

Bergen Forum

En SEO tekstforfatter kan bedre din plassering i søkeresultater